Tips og møteregler
Sist oppdatert: 28.12.20
Gå til Live-siden
Vi har satt opp noen punkter det er viktig å ta hensyn til i digitale møter.
Hvis du har mulighet til å bruke et headset (enten du deltar med datamaskin eller mobil) er det fint. Lyden blir ofte bedre, og du produserer mindre støy. Mobil satt på høyttaler eller mikrofonen i PCen tar ofte med seg mye støy fra omgivelsene.
Møteleder og presentatører
- Gjør deg kjent med programvaren (Zoom, Microsoft Teams, …)på forhånd og test at det fungerer.
- Det er ekstra viktig at møteleder/foredragsholder har en god mikrofon og/eller headset.
- Forklar det du viser hvis du deler skjermen eller viser en presentasjon. Dette er aller viktigst for blinde og sterkt svaksynte. Når du deler skjermen vil ikke andre se deg (bortsett fra de som har flere skjermer), så slå gjerne av skjermdeling når du legger opp til diskusjon eller liknende.
Les gjerne om synstolking i Veileder for universelt utformet video - Gi tydelig beskjed dersom møtet tas opp (for eksempel for å kunne legge det ut på web).
- Hvis du vet hvem deltakerne er bør du sende ut presentasjoner eller andre dokumenter på forhånd. Det kan både medføre at deltakere er bedre forberedt, og det vil hjelpe de som ikke kan se presentasjonene i selve møtet (synshemming, ringer inn med telefon, …).
Deltakere:
- Hvis det er mulig bør du teste at alt fungerer på forhånd. Når møtet først er startet kan det være vanskelig å gi deg hjelp. Noen må også få bistand fra administrator for å få lov til å installere programvare.
- Demp mikrofonen når du ikke skal snakke. Lær deg på forhånd hvordan mikrofonen skrus av/på.
- Kameraet skal vanligvis være på. Lær deg på forhånd hvordan kameraet skrus av/på. I møter med mange deltakere kan det være lurt å skru av kameraet fordi forbindelsen blir bedre (krever mindre båndbredde). Hvis du har en dårlig nettforbindelse er det mulig å skru av innkommende video i noen av videokonferanse-programmene.
- Hvis du ikke vil være med på opptak som for eksempel skal legges ut på web demper du mikrofonen og slår av kameraet.
- Det kan være krevende for nooen å følge med på chat samtidig med møter. Vær derfor litt forsiktig med å sende alt for mange unødvendige meldinger, og bli gjerne enige om hvordan chat skal brukes.
- Ikke inviter andre til møtet dersom du ikke er helt sikker på at det er greit.